FAQ

Nedenfor kan du se spørgsmål og svar på nogle af de ting vi ofte bliver spurgt om

Buffer

Ja, hvis du har noget som altid har varme på, måske 2-3 kredse gulvvarme.
Er det optimalt? Nej, men det er ret godt. og er din varmepumpe dimensioneret korrekt intet problem

Ja, den går ikke på fejl, men du får flere start/stop og kan få dårligere COP vis din Varmepumpe er indreguleret og forkert dimensioneret forkert,.

Ja og nej vores beregninger siger, at så længe strømmen koster under  4 kr. pr. KWh så køre på 

Ja, Bestil vores teknikker til at afhjælpe dårlig drift. Det bliver ikke perfekt uden buffer, men vi kan komme rigtig langt,.

og vi ser flere anlæg præstere lige så godt som  anlæg der har en buffer.

Vi anbefaler min. 10 liter pr. kW varmepumpeydelse. dog er det samlede liter vand i centralvarme systemet som varmepumpe har til rådighed når dine radiatorer og gulvvarme kreds er lukkede

F.eks. til en buffer på 50 liter anbefaler vi en 5kW varmepumpe.

Ja, tag fat i mig, så finder vi en løsning

Nogle mærker kan, vores fabrikanter kan! dog skal der typisk tilføres lidt styring komponenter og indkøring så buffer beholderen kan akkumulere den termiske Energi. 

derud over vis det skal automatiseres skal der tilføres et tredje parts produkt, Typisk på abonnement samt investering fra. Panasonic Tado, Ceder-heat systems. 

I princippet ja, men jeg vil helst give det til Varmepumpemesteren. vi har et netværk af teknikere kan sikre dig korrekt vejledning og installation.

Flow og Radiator ventiler

Nej det kan ikke anbefales.

Dine radiatortermostater regulerer temperaturen i lokalet, de bruges ikke til at få “fuldt flow”.
Jeg har hjulpet mange, der ikke har kunnet varme dele af deres hjem op, efter at have fået af vide, eller læst på Facebook, at alle radiatorer skal stå på 5, fordi varmepumper altid skal have “fuldt flow”.

I den perfekte verden er det sikkert en god løsning, men det der ofte sker er, at den radiator med mindst modstand tager alt vandet/flowet fra de andre og så er der ingen varme til resten af huset.

Jeg anbefaler at du sætter dine radiatorer hvor de stod før. Måske på 3.
Skru ned for varmekurven på varmepumpen til du ikke kan holde varmen mere, herefter giv den en grad eller to op igen.

Fuldt flow? alt efter hvilken varmepumpe du har så er der et minimums og et maksimums flow det skal passe med den ydelse varmepumpe yder.

Flowet skal øges! Men der er en grænse.

Vi vil gerne have flowet i radiatorerne op, så vi kan sænke fremløbstemperaturen, det betyder bedre COP.

For højt flow i systemet giver “susen” i radiatorerne, for lavt flow giver dårlig COP.

Radiator system og varmepumpe

Kommer du til at fryse? Nej
Bliver det dyrt at opvarme? Måske.(politisk)

Prisen på din varme stiger ved små radiatorer pga. dårlig varmeafgivelse, så varmepumpen skal skrues højt op i temperatur.

Ofte skal man bare skifte et par enkelte radiatorer, til en radiator der måske er et nummer dybere, så passer den stadig på de gamle rør, men afgiver mere varme.
Kig eventuelt efter konventor radiatorer. De har en radiator indbygget blæser, som afgiver mega meget varme

Hver grad du sænker fremløbstemperaturen sparer 2-3%

vi kan fungere på både 1-stregs og 2 stregs systemer uden at du skal fryse.

Radiator og pumpe flow

– Indstil cirkulationspumpen på proportionaltryk 3
– Juster ventilen hvis det suser i rørene
– Indstil dine termostater som før, på f.eks. 3

Bonus info omkring radiator ydelse:
Hvis du sænker dit fremløb fra 55/35 grader til 50/32 grader, yder radiatoren præcis det samme.

Gulvvarme og dårligt flow

Fejlfinding:
– Er rørene fra varmepumpen hen til gulvvarmen varmere end fordelerrørene (det rør med slangerne på)?

Hvis ja:
Diagnose:
For lidt flow igennem shunten

Info:
Gulvvarmeshunten er beregnet til at sænke fremløbs temperaturen fra 55-40 grader ned til omkring 37 grader, ved at blande koldere vand sammen med varmt vand, da man ellers vil brænde fødderne og ødelægge gulvene.

Men varmepumpen kører (rigtigt nok) med ca. 35 grader fremløb, så der skal mange flere liter vand igennem, for at få samme varme som før.

Det er shuntventilen bare ikke dimensioneret til, så der kommer ikke nok vand igennem.

Behandling:
Quick fix 1:

Skru helt op for varmepumpens cirkulationspumpe. Nogen gange er man heldig at få vand nok igennem.

Quick fix 2:
Skru op for termostaten på gulvvarmeshunten (din gulvbelægning kan være sårbar for, for høj varme så vær nænsom)

Quick fix 3: Skru op for temperaturen på varmepumpen. (Ja det koster lidt indtil mester fix er fixet)

Mester fix 1:
har du 100% gulvvarme, så fjern shunten helt

Mester fix 2:
Har du blandet radiatorer og gulvvarme, så byg shunten om, så du får en større ventil på, som kan klare mere vandflow.

Varmekurve og vejr Kompensation

Varmekurven justerer fremløbstemperaturen fra varmepumpen, gasfyret, fjernvarmen, op når det bliver koldere og ned når det bliver varmere

Hver producent har sin måde at lave varmekurven på, men generelt indstiller man en “varm” fremløbstemperatur og en “kold” fremløbstemperatur og der forskel på om det er gulvarme eller radiatorer 

Eksempel: (indstillinger er afhængigt husets varmebehov) 

(vigtigt snak med din service tekniker når han udføre dit eftersyn på dit anlæg)
☀ 35° fremløb ved +15° udetemperatur
❄ 50° fremløb ved -5° udetemperatur
➡ Ved 0° udetemperatur vil dine radiatorer så være 40° varme

Selve varmekurven indstilles ofte “inde bagved” i servicemenuen og for at gøre det brugervenligt, kan man på startskærmen skrue 5-10° op/ned.

Den indstilling man laver på startskærmen parallelforskyder varmekurven, dvs. at +5 på startskærmen vil hæve vores varmekurve til:
☀ 40° fremløb ved +15° udetemperatur
❄ 55° fremløb ved -5° udetemperatur
➡ Ved 0° udetemperatur vil dine radiatorer så være 40° varme

Varmepumpe skjulere

Der er rigtig mange meninger om varmepumpeskjulere.

Så snart man nævner en varmepumpeskjuler, kan man næsten høre hele branchen råbe et rungende – NEJ

Det der kan ske er, at den kolde luft som varmepumpen blæser ud, vil ramme skjuleren og cirkulere tilbage igen og blive kølet endnu mere ned, så udedelen fryser til.

Hver grad temperaturen falder varmepumpen, koster ca. 2,5% mere strøm.

Lodretstillede lameller blokerer næsten helt for luften, også selvom der er et godt mellemrum

Hvis du køber en skjuler, som er beregnet til formålet, så sker der ikke noge.

Prøv evt. at måle luften et par meter væk fra varmepumpen og så mål luften på bagsiden af varmepumpen (mens den kører)
Hver grad der er forskel koster 2,5%

Hvis du køber en skjuler som er beregnet til formålet, så koster den dig måske 5% ekstra.

Er det perfekt? Næ, men læs lige videre og tag de beslutning ud fra dette.

I dit sommerhus bruger du måske 3.000,- i varme om året, nu bruger du 3.150,-

I privaten bruger du måske 10.000,- om året… nu bruger du 10.500,-

Så spørg dig selv om 500 kroner om året værd at betale for, at skjule din udedel.

Gennemstrøms vandvarmer

Det handler om hvordan det varme vand i hanen bliver opvarmet.

Der findes generelt to måder at taler varmepumper:
1) Med varmepumpen = COP 2-3 (billigst)
2) Med EL = COP 1 (dyrest)
2.1) El-vandvarmer , altså en varmtvandsbeholder, hvor man stille og roligt varmer 100-200L vand op. 9kW = 13A sikringer
2.2) Gennemstrømningsvandvarmer, vandet varmes op ad-hoc.
25kW = 36A sikringer
Den er modulerende, så den vil ofte ikke bruge alle 25kW
3) Hybrid hvor brugsvandet forvarmes via en varmeveksler der er monteret på “radiator” kredsen.
Altså de løsninger som jeg sælger.


Fordele:
Fylder mindre
Uendeligt varmt vand
Minimal risiko for legionella
Løsningen kan være billigere i indkøb
God til vandspare-brusere

Ulemper:
Bruger stor effekt = sikringerne kan springe
Begrænsning på varmtvands-flow
Ikke så god til rainshower-brusere og badekar
Dyrere i drift end varmepumpe, måske 30%

Denne løsning er bedre, jo mindre varmt vand du bruger.

Er du god til at spare på vandet, vil du sikkert elske denne løsning!

Er du omvendt glad for lange bade brudebade, du bliver skuffet.

Hvis du skal have bedst udnyttelse af systemet, anbefaler jeg en 200liter buffer. Det giver “elastik” i varmesystemet. 

Bemærk: De fleste slukker for varmen i huset om sommeren.
Så om sommeren er det varme vand opvarmet af ren EL.

Overvej at indstille timeren på varmepumpen, så den måske holder varme på huset/buffer i det tidsrum hvor I går i bad.

Jeg hører mange der har dette setup sige, at det jo næsten er gratis at varme vand op, fordi elmåleren på gennemstrømningsvandvarmeren ikke kører meget.
Men din varmepumpe kører stadig, så nej det er ikke gratis, du måler det bare ikke.

Flere udbydere reklamerer med, at en gennemstrømningsvandvarmer er billigere i drift end en varmtvandsbeholder.
Ja, den kan være billigere i drift end en EL-vandvarmer.

Men du er altså ved at købe en varmepumpe og den varmer minimum 50% billigere op end din EL-vandvarmer.

Køling med luft til vand

Det korte svar er nej, egentlig ikke.

Fakta:
COP = Hvor meget koster 1 kW varme eller kulde
COP er afhængig af forskellen mellem udetemperaturen og indetemperaturen (eller vandtemperaturen i en luft/vand)

Sidder du i sommerhuset med en luft/luft varmepumpe og der er 25 grader ude og 25 grader inde = mega billigt at køle = COP på måske 8-10

Er der 35 grader ude og du vil have 16 grader inde = ret dyrt at køle = COP på måske 4-5

Hvis du vil køle på din gulvvarme og der er 25 ude og gulvene 18 = Rimelig billig at køle = COP på måske 6-7

Hvis din luft/vand står i solen (godt valg hvis du primært varmer med den) og gulvene skal være 15 grader = ret dyrt at køle = COP måske 3-5

Prisen afhænger af hvor stor varmepumpen er, dit hus er o.s.v., men det er nok i omegnen af 20-50kr om dagen.

Godt råd:
Køl huset ned om natten.

Det kan man godt!

Hver gang man siger gulvvarme og køling i samme sætning, siger man også, kondens.

Ja, der kommer kondens på vandrørene hvis vandet bliver for koldt.

Er der farligt? 
Nej, men hvis der er noget som ikke må blive vådt, så flyt det.

Dine gulve, bliver næppe 15 grader hvis du køler på dem.

Prøv dig frem, hvis du ikke vil have at rørene fra varmepumpen og hen til gulvvarmeslangerne skal blive våde og dryppe, eller er bange for kondens på gulvene, så skru temperaturen op på 17 til at starte med.

Hvordan gør jeg?
Sæt alle dine termostater til 30 grader
Tænd din varmepumpe på køl omkring 15-18 grader
Vent en dags tid
(Man kan lave et helt automatisk setup, hvor du bare stiller på dine termostater på den ønskede temperatur og så kører det automatisk)

Hvis du har gulvvarme i trækonstruktion, så start med 18 grader og se om det ikke er nok.

Varmepumpe og støj

Støjgrænse i skel = 35dB (lydtryk) Det er mega lavt! 

Når vi skal dæmpe støj, er der primært to ting vi kan dæmpe:

Ekko
Ekko er nemt at mindske, du skal bare have noget fluffy, hullet eller troldtekt op på så mange flader som muligt

Lydtryk er sværere
– Tunge materialer dæmper godt
– Kan du “se” lyden, er den højest
– Lyden suser med vinden, så din varmepumpe skal helst ikke puste over mod din nabo.
– Man kan ikke pakke varmepumpen ind, og en varmepumpeskjuler er helt fin, den dæmper bare ikke lyden.
– Flyt varmepumpen hvis muligt

Ja, din installatør sagde at der er stort varmetab ved lange rør, men sandheden er, at han ikke gad trække lange rør.
Med korrekt isolering og rørstørrelser er der ikke mere varmetab.

Byg en støjvæg
Du kan f.eks. lave en 3 meter bred væg, som dækker “udsynet” til naboen, måske med en ekstra side, bare varmepumpen kan få luft. Den skal være hullet udenpå og tung indeni, et eksempel kunne være:

– Troldtekt
– Rockwool terrænbatts
– Lameller (så det er lidt pænt for naboen)
– Væggen skal slutte tæt mod jorden
– Sæt evt troldtekt på husmuren bagved varmepumpen for at fjerne refleksioner

Larmer det inde i soveværelset?
– Dæmp det ved at lave en lydvæg på huset.
– Rockwool batts kan byttes ud med BITUMEN, det er tynde tunge plader.

dB = Hvor meget din varmepumpe støjer

dB(A) = Hvor meget din varmepumpe støjer, tilpasset de lyde som vores ører opfanger bedst

Lyd-effekt = Hvor mange dB din varmepumpe maks. kan støje, hvis du står helt henne ved den

Lyd-tryk = Hvor mange dB din varmepumpe støjer ved en given afstand og ydelse. Det kan være 5m væk i 1m højde og ved 7 grader ude / 35 grader fremløb.
(Der er nogen standarder som de fleste tester ved)

Hvad skal man gå efter?

Lydeffekt, hvis du spørger mig
Det tal kan du putte ind i Energistyrelsens støjberegner og se hvor langt du skal have til skel
https://lnkd.in/eYxN3xG9

Når der står at varmepumpen støjer 42dB, så forvent at det er lydtryk, som ikke er meget værd, da man som med SCOP test, kan teste ved en lavere ydelse end max og få et dejligt lav lydtryk

Men, er det rigtigt at 3dB højere, svarer til en fordobling af lydstyrken?

Teknisk set ja, men i den virkelige verden, Nej !

3dB er ikke dobbelt så højt for dine ører.  Der skal nok 10dB til før det lyder dobbelt så højt.

Cirkulationspumpe

Alt andet en fast hastighed

Fast hastighed:
Pumpen kører bare med faste omdrejninger.
Det kan du bruge til 1-strengs radiatoranlæg og i erhverv, bl.a. ved ventilation.

Konstanttryk:
Pumpen holder et konstant tryk i systemet.
Det skal du bruge hvis du har gulvvarme (og i anlæg hvor du har stort trykfald, det kan være lange rør osv.)

Proportionaltryk:
Pumpen hæver trykket, hvis flowet stiger. Altså når en radiator kalder på varme.
Det skal du bruge hvis du har radiatorer.

AutoAdapt
Pumpen kører proportionaltryk, men skifter selv mellem 1, 2 og 3.
Det skal du bruge ved radiatorer. 


Blandet gulvvarme og radiatorer
Start med Proportional tryk eller AutoAdapt, kommer der ikke varme nok på gulvvarmen, så er det konstanttryk.

Hvilken hastighed skal pumpen stå på?
Gulvvarme:
Varmepumpe, fjernvarme og gas/olie/pillefyr:
Der skal være ca. 5 grader mellem frem- og retur. Altså på fordelerrørene.
Er der 10° forskel, så skru pumpen et hak op, er der 2° så skru pumpen et hak ned.

Radiatorer:
Varmepumpe: Gå efter 5-10° mellem top og bund på radiatorerne. Ja pumpen bruger 35W, men din varmepumpe bruger 1500W, og det er den vi optimerer her.

Fjernvarme: Gå efter 35° i bunden af radiatorerne…
Gerne koldere, men det er ikke altid muligt. Det hænger bl.a. sammen med hvor varmt dit fremløb fra fjernvarmen er.
Er fremløb fra fjernvarmeunit 50°, så vil det være sværere at få en kold retur, end hvis fjernvarmen er 65°

Gasfyr: Ah det gas’, det må vi jo ikke snakke om.
Husk at gasfyr er ca. det samme som fjernvarme.


Bonus-info:
Specielt på fjernvarme skal man ofte skrue pumpen længere ned end man regner med.

COP = hvor langt kører varmepumpen på literen, lige nu
S-COP (sæson) = hvor langt kører den på literen i gennemsnit over året
EER = hvor langt kører den på literen i KØL, lige nu
SEER (sæson) = hvor langt kører den på literen i KØL, i gennemsnit over året

Det der primært bestemmer hvor langt en varmepumpe kører på literen, er forskellen mellem udetemperaturen og fremløbstemperaturen.

Jo større temperaturforskel, jo mere skal kompressoren arbejde og jo mere strøm bruger den.

Men hvordan kommer man så frem til SCOP?

Man sender en varmepumpe til test hos f.eks: Teknologisk Institut som tester den ved forskellige temperaturer.


Eksempel på radiator SCOP:
-7 ude og 55 fremløb -> COP = 2
2 ude og 55 fremløb -> COP = 3
ude og 55 fremløb -> COP = 4
12 ude og 55 fremløb -> COP = 5

Så vægter man de enkelte COP målinger efter hvor mange timer om året, der er den temperatur.
Så f.eks 7 grader måske vægter 40% o.s.v.

Producenterne kan så vælge at teste ved del-last, fordi varmepumper kører længere på literen, hvis de ikke kører 100%

D.v.s at man kan tage en 10kW varmepumpe og opgive den til 7kW.
Så vil den køre længere ned i ydelse og man får højere SCOP.
Der vil så bare stå på energimærket, at det er en 7kW maskine.

Det skal den heller ikke være, men den skal da være derhen af. 

SCOP har ikke opvarmning af brugsvand med. Det gøres med max temperatur, som hamrer din COP helt i bund.

Brugsvand er måske 30% af dit varmeforbrug, så det kan godt rykke en del, hvis du sammenligner med en gulvvarme (35 grader) SCOP.

Hvis din varmepumpe kan vise aktuel COP og den ofte ligger under 2, så forvent at din varmepumpe er i stykker.


Bonus info:
Hver grad du sænker fremløbstemperaturen, sænker forbruget med 2-3%

Det samme gælder hvis du kan hæve temperaturen udenfor, hvor din varmepumpe står.

Placér evt. maskinen, der hvor den får mest sol.

Andre ydesler

Ja!

Jeg indregulerer hele systemet fra varmekilde til den sidste radiator og eller ventilationsanlæg, så det fungerer i virkeligheden.

Kender du de der rum nede i kælderen, som er fuld af rør og ventiler og hvor halvdelen af vedligeholdsbudgettet og varmeregningen forsvinder hen?

Det kan jeg hjælpe med!

Kender du det at have modtaget en ny bygning og så er der bare ingenting der virker, fordi ingen vil gå ind over de andres entreprisegrænser

Det kan jeg hjælpe med!

Har du problemer med at varmen bare ikke fungerer, eller det varme vand forsvinder, strafafgift fra fjernvarmen, ventilationsanlægget ikke køler og svaret altid er: byt til nyt…

Det kan jeg hjælpe med!